Powered By Blogger

torsdag 20. desember 2012

BARE BRØD av Sigve Lauvaas - Side 13-16 (Bok 1-2012)



Side 13
STEIN

Mennesket er som en hugget stein,
Sprengt ut av fjellet, ut av grunnvollen,
Til en sikker bolig.

Alle dager er født i våre liv.
Lyset dekker oss med nåde.
Mørket skygger oss, så vi kan finne hvile.

Som et kraftfullt tre dekker natten oss
Og svøper oss i søvn
Til en sikker dag.

Vi kan bli rustet av havbunnen, vårt liv kan rokkes
Av det brølende osean.
Men hjertet er evig, og sprenger alle grenser.
Det følger oss på veien som en hyrde
Som vokter sin kjæreste.


BOR

Vi bor ved fjellet, ved en vulkan.
Vi er fjellfolket som klamrer seg fast, dyrker og sår.
Vi ser det spirer, men mettes av tiden,
Som merker oss med jernhånd.
Vulkanen raser, og fjellet brenner med høye søyler
Som renner i havet.

Vi bor på en øy, i utkanten av verden,
Der rystelsene ennå pågår, der jorden er varm
Og bekkene tørker inn.
Vi arbeider med å finne en vei ut,
Og ser etter båter og en ny havn.
Vi roper og ber etter brød og vann, etter sikkerhet.
Og merker at gnistene dør,
Og et nytt land stiger fram or havet.
Det er Surtsey ved Island,
En blomst av ild.


Side 14
SKRIVE

Jeg skriver, og er vitne til ordet
Som favner alle med sin glans.
Ordet dekker livet
Som et teppe med ville blomster.

Jeg skriver lauvet inn i stuen, skriver
Skogen og fjellet tett inn til hjertet,
Og holder denne nærheten
Som et barn til brystet.

Jeg skriver, og puster lys inn i ordet
Som dekker hele verden.
Med vinger flyr ordet fra munn til munn
Til et gjennomsyret hjerte.

Jeg skriver med vinger av gull
Alt du ser mellom disse permer,
Mellom jord og himmel,
Og stryker blomstene som et barn.


JEG KOMMER

Jeg vil komme på innsiden
Og stryke deg over pannen
Som jeg stryker en kjær venn.
Jeg vil betrakte deg fra alle synsvinkler
Og kle deg med kjærlighet.

Jeg vil strebe etter å nå deg.
Og hvert øyeblikk er en mulighet
Å løfte min sjel mot din sjel.
Og jeg føler at du er på innsiden
Når jeg kjenner varmen sprer seg,
Og dine øyner innbyr meg
Å komme hjem.
  
Side 15
EN SAMTALE

Jeg vet at du var nøkkelen
Til en samtale som fant sted
Under månelyset.
Jeg erindrer dette øyeblikket
På et høyere plan,
Der du var en engel
Med bare godhet og varme ord.

Med lampen avslått
Kom du til meg med honning
Og ville blomster.
Om jeg snublet gav du meg en gnist
Med øynene som funklet og lyste
I middnattsolens land.

Du var nøkkelen til helligdommen
Og stien til kirketårnet.
Om jeg falt i mørket, trøstet du meg
Og gav meg en ny melodi.
Nå ser jeg fra innsiden
At jorden er vakker og rund
Som et egg i øyværet.


LYKKE

Lykkelig er den som kan se en bjørkestamme
Med lauv i vinden, og lyng
Som jublende danser
Mens barna lytter etter fuglekvitter
Der båtene ror ut.

Lykkelig er han som møter henne,
Og kjenner pusten som en kraftig grein
Som aldri, aldri vil gi opp.

Lykkelig er brudgommen som lytter
Når hjertet hvisker i greinene
Og forteller om kronblad
Som aldri fikk se lys.

Side 16
GITAR

Jeg åpner min gitar.
Hva skal jeg spille nå
Som ingen skal vite?
Hvem spiller på mine strenger
Før solen går ned?

Flyktige dager er et minne.
Og minnenes tid er forbi
Når trosten synger i reiret
Og høsten kommer
Som en tyv om natten.

Jeg spiller for de husløse
Som går på søppelfyllingen.
Jeg åpner min munn for perler,
Som deles likt til alle.

Jeg er opptatt av rettvinklede hus
Som vokser som trær på marken,
Og åkeren som blir asfalt
Med tårn og spir.

Ta vel imot katten som vandrer
Hvileløst fra hus til hus
Og spør etter det daglige brød.
Ta vel imot fuglen som synger
På toppen av de evigrønne trær.


FUGL

Fuglen slår vingene sammen,
Og dagene blir kortere.
Vi stryker oss over håret og tier
Til de hvite bussene.

Vår døende båre ligger i hukommelsen
Som en oppløftet sjel
Med fuglevinger.
Vi kjenner oss som lysets barn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar