Powered By Blogger

torsdag 20. desember 2012

BARE BRØD av Sigve Lauvaas - Side 2-8 (Bok 1-2012)



Side 2
BARE

Bare havet er rundt oss,
Og åndedrett av skog
Som bærer livet på en smal sti
Til mitt og ditt hjerte.

Bare det daglige møte
Får oss til å flyte som liljer
Og glemme korset,
Som alle må bære på veien.

Bare vi to er sammen
Om den nyfødte prinsen
Med det storslåtte navnet
Som lyser i fjellene.


MIN NATT

Jeg var i ordet som fyller jorden
Med natt og dag
Og dømmer alle med visdom
Fra det høyeste.

Jeg var den ene av mange
Som fant veien til bålet,
Hvor ordet ble kjent
Og Kristus innlemmet
I grunnvollen.

Jeg var en stein i fyllingen,
Og ble utvalgt i mørket
For å lyse på jorden
Som et hellig vitne.

Jeg skal vokse inn i huset
Som er bygget av engler
I hengivenhet og trøst
For de etterlatte.

Side 3
BARE

Om bare jeg kunne være nær
De skriftlærde
Så kunne jeg åpnet bøkene og lest
Navnet bak alle navn.

Før alt kunne jeg vært, i opphavet,
Og festet anker
Før båten dro ut til fjerne land
Og språket ble delt.

Om bare jeg kunne lese skriftene
Til de hellige som var utvalgt,
Så ble jeg født på ny i ånd
Som barn av ordet.

Bare veven ble ferdig,
Kunne jeg med Guds kjærlighet
Binde mørket,
Så lyset alltid var i våre hjerter.


HUSK

Husk at jeg er alene
Og trenger daglig brød,
Og krefter til å løfte visdommen
Inn i rommet med syv segl.

Jeg er taus og dveler ved ordene
Som kommer med vinden
Mens havhesten pløyer og barna sover
Etter klokkene fra tusen tårn.

Husk vi er på reis, og setter spor
Som følger oss på veien
Og prøver oss for dommeren
Den siste dag i alfabetet sin verden.

Side 4
ORD

Hvor er ditt ord?
Den evige gåten reiser sin rygg.
Du er ordet som lyser i verden.
Jorden er rund i stjernehuset
Over Betlehem.

Øyet ser oss som intet så,
Før porten ble åpnet
Og pergamentrullen lest av engler.

Ordene drønner som malm
Og kommer frem i dagen som smykker
For den som tar imot.


HØYT

Høyder og dybder kjenner ingen
Uten den som har satt grensene
Og har visdommen i sin hånd.

Den som bærer lyset har også en vei
Som er synlig for alle folk
Som kjenner navnet.

Ordet og navnet seiler inn i verden
Og åpner porten til helligdommen
For alle mennesker.

Det nærmeste en kommer Getsemane,
Før natten gjør opprør,
Er i lyset hos Herren.

Det ingen visste, det visste den levende
Med tid og mål uten grenser
For alle i stjernehuset.

Side 5
LENGE IGJEN

Tror du det er lenge igjen
Før navnet kommer på veggen
Og smykker fjell og vidder
Med mild og deilig vind?

Hart er vi prøvet, og åkeren lyser
Av modent korn,
For høsten er nær,
Og vinteren kommer snikende.

Tror du vi må igjennom alt dette
Under månen, mens det er natt
Og ingen ser veien?

Gamle og fattige finner hverandre
Og går på stiene sammen
Mot en utkikkspost
Der ordene fødes igjen
Av vin og brød.


BARE

Bare takk er ikke nok å gå videre
Og vitne om underet på Jæren, om alt
Som skjer rundt månen som favner og lyser
Inn vinduet i huset ditt.

Bare tårer er ikke nok til å svømme ut
Til alle som ligger i vannet, oppslukt av bølger
For å redde den ene i nåden,
Uten de navnløse kommer tilbake.

Bare navnet kan føre oss sammen til brønnen
Som gir av seg selv til evig liv,
Når vi drikker, og spiser av brødet som vitner
Om skapelsen fra Alfa og Omega.

Side 6
FJELLET

Som ørnen flyr jeg mot fjellet
Og finner min hylle der.
Jeg er underveis i tiden
Og kjenner det spirer og gror.

Som menneskebarn må jeg tåle
Stormen som herjer iblant.
Men urokkelig ser jeg mot fjellet
Og øyner en himmel der.

Jeg tilhører jorden som treet
Og fester mine røtter dypt.
Som gull blir jeg forvandlet
Til duften av din kjærlighet.


LILJE

Du ble min lilje i stormen
Og danset imot min kyst.
Jeg elsker deg mer enn noen.
Min lengsel er uavbrutt.

Du drar meg med troens øye
Som lyser i ånd og sjel.
Du gir meg ditt ømme hjerte
Av visdom og kjærlighet.

Jeg skriver ditt navn, min lilje,
Og favner ditt rike bord.
Du er for evig min engel,
Min elskede morgensol. 
  
Side 7
FLUKT

Ensom flykter jeg nå
I en gjennomsiktig natt.
Himmelen er blå,
Og jorden har en evig sommer.

Jeg er langt ifra alt,
Og flykter med lette ben.
Fuglene flyr i mønster
Mot en varmere kyst.

Jeg flykter i ensomhet
Inn i mysteriet,
Der blomstene alltid er nye
Og dagen en åpen dør.

Her kan jeg gå mellom liljer
Og kjenne meg varm.
I duften av lyngkledde vidder
Hviler jeg i din barm.


HAVET

Jeg reiser på havet. Min venn er med.
Jeg reiser de tusen mil.
Og livet vugger på reisen min
Og skyene brytes i ild.

Jeg reiser i stormen og står på dekk
Som styrmann fra A til Å.
Jeg leser og hungrer en skyfri kyst
Med kjærlighet, tro og håp.

Og havet kommer igjen og igjen
Og minner om tidens tann.
Jeg drikker mitt beger gammel vin
Og ankrer i det hellige land.

Side 8
NAVN

Jeg bærer ditt navn i lyset
Og i hemmelighet.
Dypt inne i meg er navnet
En lengsel – å få se
Ditt ansikt,
Og kysse sin hånd.

Jeg går frem i verden
Og sperrer øynene mot fjellet.
Jeg roper ditt navn
Og hører etter din stemme.
Jeg våker og ber
Og kjenner din kraft
Fyller meg.

Ditt navn er for alltid livet
Som roper i hjertet
Med en mild stemme:
Ta imot ordet
Som gir verden fred
Og fyller våre kar
Med levende vann.


VANN

Vann er det største.
Som en klippe lyser det i speilet
Og gir oss en ny soloppgang.

Stadig dypere må vi gå for å tørste.
Og vi drikker av lengsel,
Og blir helbredet.

Vannet gir liv og kraft, og setter dype spor i verden.
Av dette vannet ble livet til i skapelsen.
Og som blomsten spirer, åpner barnets øyner
Og gir oss håp for fremtiden.
Vannet er bindeledd mellom alle generasjoner,
Som lyset og mørket, i lengsel og smerte.
Vannet er kilde til evig liv. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar