Powered By Blogger

fredag 21. desember 2012

BARE BRØD av Sigve Lauvaas*Side 20-23 (Bok 1-2012)

M.Skjelbred ill.


Side 20

SANG

Huden vår tar imot
Og sender ut.
Kompakte er våre dager.
Luften er fuktig og varm.

Huden synger
Og løser seg opp i luften
Til en liflig melodi.
Tonen stiger høyere enn fjell
Og gir oss solen tilbake.

Lyset renser kroppen
Som vann og kjærlighet,
Som ord og frukt fra Edens hage.

Huden vår er som et barn
Som lærer å gå.
Huden kjenner ingen grenser
Før målet.


REGN

Nå faller regnet.
Regnet faller friskt på bakken,
Som et modent eple.

Regnet kommer inn fra havet
Og bøyer seg imot oss,
Og kysser støvet.

Ingenting er som regnet
En tørr sommerdag
Når vannmagasinene er tomme
Og kornet brenner på bål.

Regnet vasker jorden,
Og holder liv i menneskene
Fra dag til dag,
Som lyset fra Jerusalem
Som aldri slokner.

Side 21
PÅ GJERDE

Barna sitter på gjerde
Uten badehåndkle.
Som små spurver sitter de og vipper
I morgensolen i Alta.

Barna sitter hvorsomhelst
Og finner ut av seg selv
Ved å se på de andre, kjenne på huden
Hva som er poenget.

Barna blomstrer og blomstrer
Og drysser kronblad ned til oss gamle
Som tygger ristet brød
Og tenker på regnet.

Det er kanskje best å kle av seg,
Så klærne ikke blir våte
Og bakkene ikke så bratte,
Og verden ikke så delt?

Ja, motvillig kunne vi hengt på gjerde
Som et plagg, og ventet
Som en klatrerose
Til den elskede gikk forbi.

I sola kunne håndkleet vinke
En sensommerdag,
Mens barna gikk nakne på stranden
Og fanget krabbe i Alta.


DETTE

Dette har jeg opplevd:
At noen kom imot meg som en due
Og ble borte, nesten uten ord,
At landet ble som en sky som fløy
Og ble til et stearinlys. -
Jeg har opplevd øyner i lyngen
Som det vakreste i livet,
Og en engel som gir kjærlighet i overflod.

Side 22
TID

Tiden reiser med ekspressfart
Og stryker alle spor på stien.
Bare kirketårnet står igjen, og en rute
Som er avkrysset, hellig.

Tiden er et skip som seiler over alle hav,
Og tar alle med som passasjerer.
Vi dufter asfalt og frukt, by og land,
På vår reise i romskipet.

Stillheten er ingen uttrykk for tiden
Som maler og kverner, kimer og blåser
I falleferdige seil.

Tiden er været fra dag til dag i det blå osean,
I åndedrettet som tar oss med som en himmelfugl
På flukt fra vannmassene og orkanen
Som truer de levendes land.


ALDER

I min alder ser jeg bare gullkister.
Solen stryker over båren,
Og myke hender blir sterke.

Snoren er klippet av, men tiden går videre
I nye fasetter, i nye rom.
Og fuglene kvitrer snart som før.

Det er en tid for alt.
Og åndedraget vårt er snart
En pust fra det hinsidige.

Høsten gir gull i lauv og li,
Og noen skilles og blåser bort med vinden.
Men ingen er glemt av Gud.

Snart er greinene nakne, og jorden fryser,
Og snøen dekker gravene.
Bare båten er igjen, uten årer og seil.

Side 23
LENGSEL

Lengselen er heftig,
Og bølgene skyller mot land.
Fjellet skinner i solen.
Jeg søker din nærhet nå.

Hver kveld ligger jeg våken
Mens gradene synker mot null.
Jeg lengter etter Maria
Som gav meg sin kjærlighet.

Jeg lengter etter et fyrtårn
Som favner alle på jord.
Jeg lengter etter skatten
Som er mer enn perler og gull.

Lengselen bryter i meg
Og vekker min glade sjel.
Jeg er en fattig flyktning
Som lengter etter ord.

Gi meg vann og brød, min venn,
Så jeg kan skrive navnet ditt,
Med åndens kraft.
Gi meg en hellig ring.


DU SKINNER

Du skinner for meg.
Du er en ekte orkidé med gylne skåler.
Du er gull, røkelse og myrra,
Som drypper fra greinene.
Du er lyset som renner i fjellet
Og når meg på vandringen.

Du er eviggrønn og vakker.
Du smiler imot meg med åpne armer
Og løfter min sjel mot stjerner.
Du er den nye vin som vekker oppsikt
Og bugner fra evighet.
Du er en rennende kilde, en brønn
Som aldri tømmes.
Du er et hjerte fra Israel, uten svik.
Og du møter meg i porten
Til det hellige Jerusalem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar