Powered By Blogger

fredag 21. desember 2012

BARE BRØD av Sigve Lauvaas*Side 48-54 (Bok 1-2012)

sigvelauvaasdikt.webs.com
M.Skjelbred-Ill.


Side 48

MUSIKK

Av musikken fikk jeg min første vår
Med stillhet og regn,
Og en natt med torden
Jeg aldri glemmer.

Musikken kom fra jorden
Som ble løftet opp som en fugl
Og svevde som skodd langs kysten
Til det hellige land.

Musikken stormer imot meg som en venn
Som har vært lenge borte
I ensomheten.
Og jeg tar imot med åpne armer
Musikken fra paradishagen
Som fyller mitt hjerte med lengsel
Etter den utvalgte juvel.


KREFTER

Kreftene i språket holder meg tett
Til fjellet som våker og lyser ordet hjem
Når klokkene kimer dagen gjennom porten
Til forfedrenes navnepark.

Kreftene er et kobbel med ord, en lysmaskin
Som opplyser meg og gir sjelen et nytt ansikt,
Og øyner som triumferer over mørket
Med liv fra stillheten
Og musikk fra de evige fjell.

Kreftene er i ordet som små sennepsfrø
Som vokser til mektige planter
Som dekker hele jorden med glede,
Som kornet i en hungrig verden.

Kraften fra språkhuset blomstrer i alle mennesker
Og løfter stillheten til sang og jubel.
Og poesien berører alle med nye toner
I forvandlingens lys.

Side 49
AVSKJED

Når en venn reiser bort
Lytter jeg etter de siste ordene
Som kraftige pust av liv,
Som moden frukt,
Og brød fra evige kilder.

En avskjed kommer med vinden
Fra en du elsker,
Og kaller på ditt hjerte
Med dype sukk.

Når våren brer seg i all sin drakt
Bølger sommeren
Til høsten drar årene inn
Og vinteren sneier tretoppene
Med dunlette snøfnugg
Som danser.

Og tidene veksler,
Og avskjed på avskjed hvisker
Inn i vår verden som en venn,
Eller kjæreste,
Til noen sier, kom tilbake
Og gi meg et kyss.


MITT HJERTE

Mitt hjerte er fullt av jubel.
Og jeg hører hallelujarop hele natten.
Rododendronen blomstrer,
Og gyvelen strutter i været
Med kronblad og stilk.

Mitt hjerterom er fylt av blomster
Jeg deler på torget
Som frø og minneord på veien
Til tempelhagen.

Her er Guds håndflater åpne
For å favne mitt hjerte: Velkommen hjem.

Side 50
LYTTE

Prøve å lytte.
Holde seg nær til ordet.
Hjelpe seg frem med kroppen.

La vennen bli hørt på stien.
Fyll kroppen med ånd, fyll hjertet
Med tempelskatter. Se månen.

Fjellene letter som skyer,
Og orkesteret fremfører nye stemmer.
Lytt til livet, hjertespråket.

Lytt til naturen mens du lever,
Og hold deg våken.
Vær trofast til kilden som åpenbarer.


FRI

Vær fri i ensomheten,
Og lær vennskap. Lær å tilfredsstille
Appetitten og drømmen. 

Kanskje er du tretten år, eller femti?
Et sted må du lande.
Vær fri til å trekke pusten.

Sjelen går med dansesko.
Livet er svangert, og kjærligheten lyser
I ensomhetens fengsel.

Vi står ansikt til ansikt med speilet
I begynnelsen av maraton,
Og lærer å overleve.

Vi er mauren som klatrer for å komme
Frem til målet, til hendene
Som tar imot kyss og klem.

Barnet må bli selvstendig, voksen, rik
På minner, og utsikt, utsikt.

Side 51
SNAKK

Så underlig. - Jeg snakker.
Fjerne lys i natten
Samler seg.
Et paradis med rene ord.
Stillheten i hjertet mitt
Tegner deg.

Musikken flytter seg.
Fuglene går til ro.
Jeg går til naboen,
Som klipper gras.
Så er det jobb igjen,
Og eventyr.


FØR

Før var jeg musikalsk.
Nå hører jeg knapt din stemme.
Selv når jeg er nær, er ditt ansikt
Som en bjørkestamme,
Uten ord.

Før kunne jeg finne stillheten
Som en katedral med ånd.
Nå dekker den glans over alle ord
Og varsler oppbrudd.

Før var jeg en syngende svane,
En lattermild gjøk.
Nå er jeg gammel og blind,
Som leter etter ord
For natten.


DIKT

Det er du som gir sangen.
Din kjærlighet holder meg fast, som klokkene og urviseren.
Du er et hjerte som slår, et øye som danser på himmelen,
Og kommer nær mitt indre rom, uten grenser.

Side 52
TØRST

Nevn ikke tørsten.
Jeg blir tørst når kvelden kommer.
Jeg tørster i stillheten
Og munnen tar imot din munn
Som et landskap,
Som et tomt og eggende glass.

Jeg lever med tørsten,
Men har forhåpninger, og et hjerte av gull,
En ekte skål for honning og vin.

Ordene smelter,
Og jeg drikker natten med spenning.
Mine syner får næring,
Og jeg sovner
Og elsker vinden som sneier hustaket.

Jeg tørster morgendugg,
Og elsker kløver og timotei.
Blomstene er vakre,
Og fiolene spiller på mange strenger.
Naturen er mystisk og ekte.
Jeg tørster etter en stjerne.
Mitt beger flyter over i natten
Som skjenker meg gull.


KREFTER

Mine hender har krefter,
Men ikke av seg selv.
Og jeg lever i disse grenseløse krefter
Som strekker seg over hele jorden
Med tusen språk.

Et gitter av kraftstråler kranser naturen
Og holder oss våkne.
Speil av kjærlighet åpner dører
Og sprenger grenser.
Jeg er naken, og kjenner krefter mot huden
Som lyser håp på veien.

Side 53
SE

Var det Guds fantasi
At jeg skulle vandre i hundre år
Gjennom kratt og skog
Til de store vidder.
Var det spillet om Gosen
At jeg skulle bo hinsides en stund,
For å bli løftet opp til stjerner.

Navnet mitt lyser,
Og øyeblikket lyser i gull,
Og englene roper etter brød
Fra de gylne skåler.

Nye dimensjoner åpner seg i tiden,
Og lys og mørke går hånd i hånd
Inn gjennom porten, til smeltedigelen,
Og tonene faller til jorden,
Til uvitenhetens parnass.

Jeg bader i begjær
Og omfavner meg selv i badet.
Det er en forsinket kjærlighet,
En utvalgt dybde av liv,
En uovervinnelig kraft,
Et språk som åpner dører,
Og gjentar ordene: Elskede speil,
Mens klokkene slår.


TID

Hvem invaderer tiden
Og spør etter rom for natten,
En ny dimensjon,
Mens musikken kaller på oss.

Om vi lever, hører vi til her,
Og omfavner jorden,
Og bader som utvalgt tonespråk
Med kropp og sjel.

Side 54 
BRENT SKOG

I hundre år var skogen.
Så brant den
Og ble borte i aske og røyk.

Som menneskene visner,
Dør skogen
Som uleste dikt,
Som tapt åkerjord
I Midtvesten.

Det er viktig å lytte til skogen,
Og ordene som kommer
Med vinden, fra fjellet
Som stuper i havet.

I hundre år har ordene danset
I tidens mange rom,
Og lekt gjemsel med hverandre,
Eller keiserens barn,
Som har navn av å dikte
For engler.


IDYLL

Det er idyllisk ved stranden om kvelden
Når solen legger seg i havet
Og breier kappen over sin myke bein.

Det stråler i fullmåne når natten kommer
Med lette joggesko over bøen
Som snart er asfalt og hus.

Idyllen preger min elskede over alt,
Fra pannen og ned i silkeskoene,
Som beveger seg i heftig dans.

Det er idyllisk på veien med unge kropper
Som befester sin stilling
Med kjærlighetsbelte om livet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar