Powered By Blogger

torsdag 20. desember 2012

BARE BRØD av Sigve Lauvaas - Side 9-12 (Bok 1-2012)

Website counter

Side 9
SÅ LANGT

Så langt er det mellom meg og deg.
Jeg kan nesten nå deg med et ord
Fra klosterhagen.

Så langt må vi gå før vi treffes igjen
At skogen er svart,
Og eventyret er slutt
Og fuglene har reist.

Ja, så langt rekker midt hjerte
At det når inn til det innerste i din sjel,
Enda du ikke vet det.

Jeg lengter så sterkt at hendene dirrer
Og himmelen blinker i stjerner,
Og hvert pust blir et kjærtegn til deg,
Min evige gullklokke.


FORTELLE

Den som reiser har noe å fortelle,
Den som lever kan se
Bruer over havet, høre musikken
I fremmede ord, i hemmelige bevegelser.

Den som reiser i verden og setter spor,
Forteller om livet
Som fra sitt eget hjerte.
Det forteller om pakten mellom oss og Gud.

Vi forteller om å bygge og seire
I en hellig forandring, om å følge skipet
Til neste havn som er åpen
Og som tar imot den som søker hjem av glede.

Den som reiser forteller om grenser og porter
Til en verden som spiller sjakk, og glemmer
At vi er konge og dronning
Som fører livet videre til verdens ende.  

Side 10
KOM IKKE NÅ

Kom ikke nå med dine blemmer.
Snakk ut om ditt liv.
Slekten må streve, og kjenne
Kraften som ebber ut.

Kom ikke med ditt ansikt
Som det første du gjør.
Rens deg og gå i båten,
Før det blir for sent.

I begynnelsen var havet
Stille som et speil.
Nå tenker jeg bare på bølger
Og båten som forsvant.

I livet er vi sammen, og deler hus.
Vi lever og dør i tiden
Som vugger oss tusen mil.

Vi klatrer og bygger et alter
For kjærlighet og tro.
Og tenner et bål for barnet,
I håp om å møtes igjen.

Så seiler vår skute svanger i mange år,
Mens landene vokser sammen
I kjærlighet og fred.

Og menneskene løser gåten
Som frigjør kropp og sjel.
Og ånden fyller rommet
Som lyser i evighet.


ØYNER

Om du lukker dine øyner et sekund,
Er du like nær.
Ingenting er som øyner
Som fester seg på innsiden.
Det er kjærlighet uten grenser.


Side 11
ROPET

Ropet kommer fra det evige rommet.
Hvem roper dette navnet?
Øynene står ut i blomst, stråler i ømhet
Over vår nakne hud.

Er det et varsel, som fra en dyp brønn?
Fjernt fra oss er lengselen
Å komme hjem, der alderen opphører.
Vi er overgrodd på denne siden.
Vi er treller, som Israel i Egypt.

Ropet bryter gjennom mørket.
Den første morgen er ikke ny for oss.
Vi har vært her før, som barnet,
Og sett mirakelbrønnen.

Stjernene er over oss. Høyt henger frukten.
Høyt der oppe bor englene.
De roper ikke, men venter oss
Når tiden er kommet.



SØLV ELLER GULL

Hammeren slår. Det lyser i verden.
Slagget ligger igjen utenfor kongens gruver.
Hammeren slår hele veien,
Og vi kommer nærmere morgenrøden.
Porten står åpen og lyser.

Hammeren slår mens vi går i takt
Og kjenner ropet fra det innerste rommet.
En klokke kaller fra fødestuen.
Forvandlingen er i luften.
Snart kommer Den store mester.

Vi er formet og elsket, og vennen er med oss.
Vi søker å komme nærmere tiden,
Som skal hviskes ut når reisen er slutt.
Hammeren slår, og vi aner bildet
Som forvandler oss i skyer til evig liv.

Side 12
KRAFT

Det er kraft på vei.
Hvert vindpust er en kraft
Som løfter oss.

Hør fuglens vingeslag
Kommer inn til oss.
Forvandlingen skjer i et nu.

Kraften tvinger seg frem
Som en løvetann,
Som lyset, som barnet.

Kraften er underlagt livet
Og lydighet til ordet.
Det er vårt håp.

Om havet bryter, kan båten finne land.
Og alle trenger en havn
Der kraften blir åpenbart
I kjærlighet.


MYSTERIER

Det jeg visste, vet jeg ikke nå.
Det som var tiltenkt meg er borte.
Blomsten er visnet, gresset er brunt.

Vi er omsluttet av mysterier.
Jeg var født til å elske.
Jeg var kronet med gull,
Før nederlaget.

Tausheten gav meg en bitter smak.
Jeg har gått gjennom ørken
Og har lengtet etter kraften fra ordet.
Men ingen kunne nøre ild,
Uten den ene.

Jeg løfter mine øyner mot lyset,
Og ser tusen engler i ring. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar