Powered By Blogger

fredag 21. desember 2012

BARE BRØD av Sigve Lauvaas*Side 24-28 (Bok1-2012)

M.Skjelbred - Lysskjær

Side 24
BLIND

Blindhet taler for seg selv.
Et vindu er aldri helt lukket.
Våre skygger samler seg i kisten.
Alt er bra når vi sover.

Ut fra fjellet strømmer vannet.
Kilden blir åpenbart i oss.
Vi er som en vev med mange tråder.
Bare lyset gir fred og evig liv.

Den blinde føler seg frem i mørket.
Den seende snubler ofte i ord.
Den blinde er skånt for å se smerte.
Den seende må tåle blod.


INNERST

Innerst i sørgehuset
Treffer vi hverandre.

Uten ansikt kan ingen se.
Vi er gjester
Når vi står fremfor speilet.
Hvem er den fremmede
Som vil inn?

Bare et hjerte kan favne
Den som er i nød.
Hver den som sørger
Har søsken.


UNDERVEIS

Lenge var jeg underveis.
Nå er jeg på fast adresse, på venterommet,
Der alle må innom
Før navnet blir lest opp.
Og skiltet blir tatt bort
Som ugress.

Side 25 
KIRKE

Jeg speidet etter en kirke
Og fant glade ansikter.

Jeg kjempet med ordet,
Og fant spor etter en tåredal
På kirkegolvet.

Jeg så i benkeradene
Og rundt alteret,
Men fant ingen tegn på lidelse.

Tårene må ha dryppet fra tavlen
Med Kristi kors.


UTSIKT

Snakk ikke utsikten i stykker,
Men se bildet i sin helhet,
Og smak alle godbitene
Før solen forsvinner.

Utsikten skifter fra dag til dag,
Fra årstid til årstid.
Bare den som kjenner sjelen,
Kan snakke om utsikt.

Bildet er et puslespill med ord
Som åpner seg i vårt indre
Og gir oss horisont med lys
Til å feste blikket på.

Ta vare på utsikten som seiler
På de tusen hav med oss.
Bare med denne utsikten
Kan vi ha stø kurs mot målet.

Side 26
ALENE

Alene er vi aldri under solstripen,
Som fyller oss med skygge og glans.

Alene bærer vi ikke verden,
Alene maler vi ikke bildet om livet,
Men sammen er vi med i koret,
Og synger så lenge det er dag.

Alene bærer vi vår søster og bror opp bakken,
Og fyller sekkene for dem som skal lenger.
Alene sår vi og høster, til snøen skjuler våre spor.


REIS

Du vinker når jeg reiser,
Og kysser når jeg er tilbake.
Du beruser meg med ditt ansikt
Og lyser for min fot.

Du reiser med meg i livet,
Så jeg er aldri alene.
Om himmelen henger tungt,
Løfter du meg med tro.

Du gav meg drømmen og skatten,
Og en båt å seile med.
Du vinket når jeg gikk ifra deg,
Og gråt når kisten ble senket ned.

Du reiser som liljen i vannet
Og følger de gamle stier.
Du kommer nær meg, og lyser
Som stjernen over Betlehem.

Du er dronning, og løfter min panne.
Jeg kysser ditt myke kinn.
Under himmelen er du den samme.
En engel i drømmen min.

Side 27
SAVN

Når skogen dør
Har vi savn og sorg i vår sjel.
Når tusen bekker tørker ut,
Kjenner vi smerte på kroppen.

Når blomstene ikke åpner seg mer
Og graset aldri blir grønt,
Da roper Gud dine knokkelhender,
Og spøkelsesskogen gråter.
Da blekner hud og hår,
Og ungdommen flykter i hast.

Med likklær går de gamle til kirken,
For det er sorg over hele landet,
Og ingen kjenner seg selv.
Døden har tatt seg til rette.


BYGGE

Med små midler kan noe stort bli til.
Med bruddstykker ble templet opphøyet.
Men hver den som tror, skal oppleve større ting.

Med håpet har vi sett veien til Paradis.
Med håpet kan vi vandre uten frykt.
Våre hender er i Hans, som skapte verden.

Vi bygger av frø en hel skog.
Et hus blir til en by.
Av bruddstykker blir bildet til et tempel
For alle nasjoner og tungemål.
Og i dette byggverket
Kan vi se Gud.

Side 28 
STILLHET

Stillheten ba deg følge med
Bak skogens gull,
Høyt opp på fjellet
Der ferdselsårene gikk i gammel tid.

Stillheten senket seg i ditt øye
Under åpen himmel,
Der sporene ennå er synlige
I en gammel hvilestein.

Stillheten er en vei gjennom livet
For frø som skal spire
Og moden frukt som skal falle til ro
Under gamle trær i fattigmanns jord.

Stillheten bortenfor alt
Lyser av blomster og gull.
Der er forventningen stor
Å få møte hver pilegrim som banker på.


EN KVELD

En kveld kom hun
Og tigget om å få hvile i stolen.
Og jeg ville gi henne alt.

Hun kom med hendene fulle
Av kjærlighet til livet.
Jeg gav henne lov til å ligge
Tett ved min beste side.

En kveld kom hun i hagen
Og spurte etter epler.
Jeg gav henne hele treet,
Og vann fra den hellige kilden.

Hun kom med et åpent hjerte
Og gav meg en blomst.
Hun tigget om å få være min
Til fjellene stuper i havet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar